top of page
Image by Noah Näf
Miten aloittaa sisältömarkkinointi?
(ilman ammattikieltä) 

 2. toukokuuta 2020

Haluaisitko aloittaa markkinoinnin, mutta et halua sisältöä sanaakaan funneleista, brändistä, ostajapersoonista, liideistä ja muusta inbound-jargonista? Tämä blogi on sinulle, työskentelit sitten startupissa tai 10 vuotta toimimarkkinointineessa tarkoitukseen, jossa sisältö on vielä varmistamatonta voimavaraa.

 

 

Mitä sisältömarkkinointi tarkoittaa? 

Se on markkinoinnin muoto, jossa potentiaalisille asiakkaille juuri heitä kiinnostavaa ja hyödyllistä tietoa. Lisäarvon tuottamisen kautta syntyy arvostusta ja asiakasta hilataan hiljalleen kohti sitä pistettä, jossa hän on valmis vetämään ostohousut jalkaan. Matkan varrella saat ensin ihmisen ymmärtämään ongelmaansa paremmin, sen jälkeen arvioimaan ratkaisuita sekä tämän kanssa syysiointiin.

 

Send että kenkäkauppa mainostaisi kaikille "osta kolme paria kahden hinnalla", se tarjoaa vinkit parhaan kengän valinnan jalkavaihtoehdon tai urheiluharrastuksen minkä pohjalta._cc71905-5cde-3194-bb35-cde-3194-bb3Sisältömarkkinointi sopii mainiosti sekä B2C- että B2B markkinointiin. Erityisen hyvin se sosetilanteessa, joissa ostaja ei ole vielä tiedostanut tarvettaan, saati ratkaisu päätyä selviytymään Seuraavahän suora myyntitarjous ei toimi, vaan rauhallinen lämmittely paikallaan. Yritys on enemmän tietoa tarjoava, helposti lähestyttävä ystävä kuin Ostos-TV:n mainos.

Olennaista sisältömarkkinoinnissa on sen strateginen aspekti: eli on pitkäaikaisesta, johdmukaisesta työstä, ei kyseonestä kampanjasta. Formaatteja voi olla monia: video, podcast, blogi, webinaari, infograafi jne.

Sisältömarkkinointia ei voi kärsiä, jos toivoo yhden yön ihmeitä eikä ole valmis panostettavaan tuotantoon pitkällä aikavälillä. _cc781905-5cde-3194-bb3b-136bad_5cf58

Miksi tehdä sisältömarkkinointia? 

 

Sisältö helpottaa myyntiä, sillä lisää todennäköisyyttä sille, että potentiaalinen asiakkaasi on jo katsottava sinusta ennen ensimmäistä yhteydenottoa. Parassa asiakas ottaa yhteyttä sinuun. Kestävämpi, sillä hänelle ei ole umpimähkään myyty, vaan olet pystynyt ohjaamaan häntä kohtaan asiakkaan valintaa.

 

Samaan aikaan näyttäydyt kiinnostavana toiselle tärkeälle kohdeyleisöllesi: potentiaalisille työnhakijoille. Kun jaat itsestäsi muutakin kuin satunnaisia työpaikkailmoituksia Oikotiellä, saat enemmän relevantteja hakemuksia ja rekrytointia on kaikkiaan nopeampaa sekä halfmpaa.

 

Miten lähteä liikkeelle? 

 

  • Tutustu toimialaasi digitaalisesti.Toisin sanoen selvitä, mitä kilpailijasi tekee niin Googlessa kuin sosiaalisen median kanavissa. Tee vaikkapa perinteinen SWOT-analyysi asemoitumisesi pohjalle ja mahdollisella tavalla, jolla voisit erottua. Tyylin ei tulisi olla päälleliimattu, vaan jotain yrityksensi kulttuurista ja arvoista kumpuavaa. Joskus ulkopuolisen apu paikallaan.  
     

  • Piirrä auki kohderyhmäsija hahmo, missä kanavissa hän asentaa ja millainen sisältö olisi saappaissaan kiinnostavaa / helpottaisi heitä ostamaan sitä tuotetta tai palvelua, jota myyt. Jos et vielä tunne kohderyhmääsi, tee tutkimusta ja haastattele. Sisällön tulee olla aina kohdennettua, muuten se ei ole vaikuttavaa tai palvelevaa. 
     

  • Listaa tämän jälkeen sisältöjen aiheita vaikka Exceliin ja mieti, mikä olisijärkevin tapa näiden toteuttamiseen. Kaikki asiantuntijat organisaatiossasi eivät pidä halua itse kirjoittaa, joten mieti millä vaihtoehtoisilla tavoilla heidän kompetenssiaan saatava käyttöä. Viestinnän ammattilainen osaa kerätä tiedon haastattelemalla teknistä asiantuntijaa. Sisältösuunnitelma on tärkeä työväline, jossa aikataulutetaan toimenpiteitä ja jaetaan hommia sisäisesti.
     

  • Kun tarjoat potentiaaliselle asiakkaalle häntä kiinnostavaa tietoa, mietimihin haluat häntä seuraavaksi ohjata. Laitetaanko artikkelin muita saman aihepiirin blogeja: “Saattaisit olla hyvää asiaa”. Vai ohjataanko ottamaan yhteyttä tai tilaamaan vaikkapa demo? Muista, että sisältömarkkinoinnilla tulee olemaan selkeitä ja mitattavia pitää. Älä laske sitä, kuinka moni lukisi vaan kuinka moni teki toimenpiden sen pohjalta? Entä mitä ovat edelleen seuraavat tavoitteet? Tavoitteita voi helposti täsmentää, kunhan ensin on rykäissyt sisältöjunan liikkeelle. 
     

  • Kuvituson tärkeä osa kohdetuotantoa. Kun jaat postauksen sosiaalisessa mediassa, kiinnittyy yleensä lukijan ensimmäisenä kuvaan. Jos se on geneerinen kuvapankkikuva (kuten tässä blogissa) voi olla, että emme pysähdy edes lukemaan koko tekstiä. Osana pitää pitäätuotannon suunnitteluakin se päätös, kuvitusta tulee tehdä valinta: löytyykö mukana graafikko tai valokuvaaja vai ostetaanko nämä suosiolla ulkoa? 
     

  • Kun tekstit viedään kaikkia nettisivuille, tulee huomioidahakukoneiden tarpeet.Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että sisällytämme tekstiin hakusanoja, jotka oletamme kohdeyleisön käyttävän esim. Google-hauissaan.

    Esimerkiksi sairastuaation_cc781905-5cde-3194-bb3b-136bad5c58d_kuulut jompaan kumpaan kategoriaan: etsit mahdollista diagnoosiasi oireidesi perusteella tai oikeaa hoitoa olevaa ole tautisi perusteella. Vastaa hakujasi olla:

 

“kurkkukipu ja kuume” 

"flunssa oireet" 

"flunssan hoito" 

"flunssa lääke"

 

Jos olen nyt flunssalääkkeen edustaja ja haluan ohjata näitä haut omaan sisältööni, jossa myyn lääkettä,_cc781905-5cde-3194-bb3b-136bad_pyrtiiniin siistsyytteenä.

 

Mitä enemmän saman aihepiirin sisältöjä nettisivuillani on, sitä ylemmäksi Google yritystäni hakutuloksissa nostaa. tarkoituksen haluan erottamisen, voin maksaa Googlelle tästä mainostilasta. 

 

  • Sen tämän jos jaan tekstinyhteinen verkko, tulee kiinnittää enemmänkin otsikointiin ja saatesanoihin. esimerkiksi:

 

“90%flunssapotilaista on hyödyn uudesta lääkkeestä”

"Tiesitkö että kausiflunssaa voi nyt ehkäistä tehokkaalla lääkkeellä?"

 

Sähköpostimarkkinoinnissa sama huomion herätys tehdään otsikkorivillä. Muutenhan viestiäsi ei edes avata, vaan se päätyy suoraan roskakoriin. Jos kuitenkin panostat vain klikkiotsikkoon, jonka sisältö ei vastaa odotuksia, luot samankaltaista mielikuvaa sinulle kuin iltapäivälehdet. Älä anna klikkihimon astua todellisten todeta desi tielle. Pääasia on kuitenkin löytää relevantteja asiakkaita, ei ketä mistä tahansa.  

 

Tässä kohtaa huomautan myös,  että paraskaan sisältömarkkinoija ei ole selvännäkijä. Jotta voida tehdä tulosta, pitää välillä myös mennä vähän metsään. Tämä on ok.  

 

  • Sisältö on arvokas.Jos et usko, niin laske itse ne työtunnit, jotka asiantuntijallasi menee tekstin suunnitteluun ja toteutukseen. Usein tähän vaaditaan enemmän. Hintalapuksi voi helposti parikin tuhatta. kannattaako se?

    Tämä koskee sopivaa laadusta. Hyvä sisältö kierrättää helposti viisikin kertaa eri yhteyksissä, jos se tuottaa lukijalleen lisäarvoa ja edelleen ajankohtaista. Usein niin, että asiatuotantoon käyprosessia pitää asiana asiana olevan asian vuoksi liikaa aikaa: joku jos muu viestinnän ammattilainen tuottaa tekstiä, on se yhtä monta kertaa ihan vaan ajankäyttöä vaanc, että noviisi alkaisi-51 vaan ajankäyttöä. 3194-bb3b-136bad5cf58d_

 

Huolehdi siitä, että prosessit ovat tehostaa ja oikeat ihmiset käyttävät aikansa tähän. Arvioi tuloksia ja pyrimään kehittämään säätelyssä. 


 

Kiteytettynä

 

jos hyvä suunnittelu onkin elintärkeää, ei sitä tulisi jäädä jumiin. Joskus on hyvä vain saada pää auki ja lähteä liikkeelle. Budjettia, määrätuotannon frekvenssiä, käytettävien kanavien määrää ja mahdollista saada lisättävä._cc781905-5cde-3194-bb3b-136bad_5cf58d

nimetä on omistautuminen sille ajatukselle, kyllä, olemme valmiita astumaan ulos norsunluutornistamme ja haluamme asettamaan itsemme alttiiksi sille riskille, että joku ei tulekaan pidä meistä. Entäs sitten? Todennäköisempää on kuitenkin, että pitkällä aikavälillä onnistumme erittäin ihanneasiakkuutta sekä -työntekijöitä.

bottom of page