top of page
Image by Ryoji Iwata
Mikä on myyjän vastuu markkinointi-
palveluissa?

24 toukokuuta 2020

Markkinoijia kritisoidaan välillä siitä, onko palveluiden hyötyjä osata demonstroida 

riittävällä tarkkuudella. Olisihan se hienoa kertoa, että kun teemme kertoa kampanjan, laita siihen rahaa 1000 euroa ja saat takaisin 3000 euroa. Simppeliä kuin mikä: automaattinen rahakone!

 

 

Liian naiivit syy-seuraussuhteet perustuvan toimiiin esimerkkeihin, keskiarvoihin tai olla vain epätieteellisesti vedettyjä päätelmiä. Lähtökohtaisesti markkinointi ei markkinointi ole nappikauppaa ja oman näkemykseni mukaan myyjän velvollisuus opastaa asiakasta, jotta voidaan on realistiset odotukset yhteistyön tuloksista toimenpiteiden todennäköisistä vaikutuksista. Digiaikakausi on muuttanut markkinointia, eikä kysele ole maksattavista TV- tai lehtikampanjoista, vaan systemaattisesta ja monikanavaisesta sisältömarkkinoinnista. _cc781905-5cde-3194-bbba8db5-5cde-3194-bb3

Pelkkä verkkokauppa -tai sivusto ei synnytä kävijävirtaa
 

Hyvä esimerkki niin sanotusta sokeasta ostamisesta voi olla verkkokaupan -tai sivuston rakentaminen. Käytä suunnilleen koko markkinointibudjettinsa siihen, että joku rakentaa sivuston, mutta ei ole tietoinen ylläpitoon tai jatkuvaan markkinoinnin tekemiseen kustannuksista. Pahimmillaan varaa ei osata käyttää. Investoinnista tulee helposti siis arvoton.

Onko myydä asiaa avaimet käteen -toteutus? Ei tietenkään. Vastuullinen myyjä on kuitenkin jo tarjousvaiheessa kouluttanut asiakasta sen verran, että pelkkä sivuston olemassaolo ei maagisesti ohjaa sin kävijämassoja. Rahaa pitää myös seuraaviin:

  • Kuvapankki ja visuaalisesti erottuvan ilmeen kehittäminen

  • Mainostaminen: mainosbudjetit ja työn osuus (sosiaalinen media, sähköpostimarkkinointi, Google Ads) 01-8-5cbbde_31-5cbbde

  • Sisällöntuotanto ja nettisivuston ylläpito / viestinnällinen päivitys (oli sitten itse tehtyä tai ostettua, niin raha tähän palaa)

  • Strateginen luonti ja jatkuva kehitys 

  • Analytiikkatyöt (jotta mitata tuloksia relevantisti) 

  • Muu erottautuva tekeminen, kuten video- tai webinaarituotanto 

     

Yksittäiset ongelmat kokonaisuuteen

Sama koskee asianmukaista sisältöjen myyntiä. Ihannetapauksessahan asiakasyrityksessä on sisältöstrategia ja systemaattista toimitus, jonka tueksi he kaipaavat apua. 

Yksittäisen mainoskampanjan tai vaikkapa blogitekstin tai artikkelin myymisen yritykselle on kuitenkin kyseenalaista, jos kokonaisuus on ontuva. Onkin silloin myyjän tehtävä tonkia vähän pintaa syvemmältä ja muistuttaa, että yksinomaan tämä sisältö ei nyt tule maagisesti mullistamaan koko digimyyntiä.

Kun tarjouskampanjan vaikuttavuutta arvioi, on tässä paljon huomoitavia aspekteja. Ihan sopiva muoto:

  • Brändi ja yrityksen viestintä kaikissa kosketuspisteissä

  • Ländärin ja koko nettisivun käyttäjäkokemus

  • Palvelun tai tuotteen konseptointi

  • Palvelun tai tuotteen hinnoittelu

  • Kohderyhmän valinta ja kohdennuksen onnistuminen mainosalustoilla 

  • Ajankohta (mitä taloudessa tai toimialalla juuri tapahtuu)

jos tekisin siis todella toimivan kampanjan, en voi myydä sitä samaaan uudelleen toimialalle, sillä kyseessä on taas täysin uusi liiketoiminta ja vaikutuskenttä. Markkinoinnin bulkkimonistaminen ei ole vastuullista myyntiä, enkä voi vetää mutkia suoriksi tulosten arvioinnissa. 

Kartoita, kouluta ja tarjoa vasta sitten 

 

Jos olet sitten törmännyt markkinointipalveluiden myyjään, joka on ensin pyytänyt avaamaan isoa kuvaa, olet yleismännyt vastuulliseen myyjään. Hyvä niche-jakin osaa ensin kokonaisuuden, jonka alle hänen palvelunsa kuuluu, sen kuvat siitä, että loisi liian korostuneen merkityksen toimille osa-alueelle. 

bottom of page