IT-projektipäällikön työssä vaaditaan asiakkaanlukutaitoa – Usein aito tarve tulee rivien välistä

Kainuulaisilla juurilla varustettu Teemu Himanen, 29, aloitti helmikuussa 2020 Cuuman IT-projektipäällikkönä. Teemu on ehtinyt kerätä jo paljon positiivista palautetta sekä asiakkailta että kollegoilta. 


“Tärkeintä on kuunnella mitä asiakas haluaa. Joskus se todellinen tarve tuleekin rivien välistä. Kiehtovinta tässä työssä on se, että jokainen tapaus on erilainen ja valmista kaavaa ei ole.” 


Teemu kertoo työnsä alkavan käytännössä siitä, mihin myyjän työ loppuu. Hän on alusta asti mukana räätälöimässä, asentamassa ja kouluttamassa, kun yritys ottaa käyttöönsä Cuuman asiakaspalvelujärjestelmää. 


“Tehtävänäni on varmistaa että asiakas saa järjestelmästämme kaiken mahdollisen irti. Joskus käyttöönottovaiheessa huomataan, että kannattaakin ottaa lisää toiminnallisuuksia käyttöön. Teknologiamme hienous piilee siinä, että sen käyttöä on helppo skaalata tarpeen mukaan.” 


Lupa kehittää ja kehittyä 


Aktiivisen asiakastyön ohella Teemu on myös mielellään mukana Cuuman sisäisessä kehitystyössä. Prosessikaavioista ja dokumentoinnista syttyvä Teemu onkin tässä elementissään. 


“Olen luontaisesti kiinnostunut siitä, miten asiat voidaan tehdä tehokkaammin ja paremmin. Hain Cuumalle töihin, sillä kyseessä oli sopivan kokoinen yritys, jossa olisi vielä muutosvaraa. Työskennellessäni aiemmin kuntapuolella ei uudistuspyrkimyksille ollut aina tilaa.”


Teemun mielestä parasta Cuumalla onkin avoin kulttuuri, jossa kannustetaan kyseenalaistamaan ja ottamaan esille negatiivisiakin asioita. 


“Kynnys kysyä apua on todella matala eikä virheitä tarvitse pelätä. On hyvä että virheen tuo esille ja asia korjataan. Yhdessä sitten saatetaan nauraa asialle ja miettiä miten sen voisi välttää jatkossa.” 


“Tässä työssä en ole koskaan valmis” 


Teemun mielestä työskentely asiakaspalvelujärjestelmien parissa on antoisaa, sillä tarve niiden käytölle on yrityksissä alituiseen kasvava. Hyödyt näkyvät sekä asiakasyritysten että loppukäyttäjien päässä. Myös jatkuvasti kehittyvä teknologia kiinnostaa, sillä aina riittää lisää opeteltavaa. 


Teemu tietää asiakaspalvelujärjestelmän sujuvoittavan arkea missä tahansa yrityksessä, jossa halutaan palvella asiakkaita paremmin ja tehokkaammin. Sen avulla kaikki palvelukanavat sähköpostista puheluihin yhdistyvät ja asiakastieto pysyy ajantasaisena kanavasta riippumatta.


“Oma lempparituotteeni on tiketöinti, sillä jos yrityksen sähköpostit menisivät vain esimerkiksi Outlookiin, ja on monta käsittelijää, niin mistä sitä tietäisi kuka hoitaa mitäkin? Tiketöinti pitää koko henkilöstön ajan tasalla avoinna olevista tehtävistä, mahdollistaa hyvän yhteispelin ja varmistaa automaattimuistutuksin, että kaikki tulee ajallaan hoidetuksi.” 


Toisena esimerkkinä asiakaspalvelujärjestelmän oivallisista ominaisuuksista Teemu nostaa esiin puhelinvaihteen, jolla voidaan yksinkertaisesti varmistaa jopa sadan prosentin tavoitettavuus. 


“Monissa yrityksissä on käytössä esimerkiksi vain yksi mobiilinumero, minkä vuoksi asiakkaat eivät millään saa aina välitöntä palvelua. Parempi tapa on ohjata asiakaspuhelut palveluryhmälle, jossa on vaikkapa neljä eri käyttäjää ja nopein vastaa.” 


Yrityksen koko ei ole kynnyskysymys


Teemu on huomannut, että puhuttaessa puhelinvaihteesta tai asiakaspalveluun liittyvistä teknologioista saattaa yrityksillä olla harhaluuloja siitä, että näitä voisivat hyödyntää vain isot organisaatiot. Todellisuudessa asiakaspalveluun kannattaa panostaa yrityksen koosta riippumatta, sillä maksut ovat käyttäjäkohtaisia eli täysin kuhunkin tarpeeseen mitoitettuja.


Pieni sijoitus teknologiaan maksaa jo muutamalla pelastetulla asiakkaalla itsensä moninkertaisesti takaisin. 


“Ilman perustoimintoja kuten takaisinsoittopalvelua yritykset menettävät vuodessa satoja tuhansia euroja. Palvelun avulla tavoitetaan nekin asiakkaat, jotka ruuhkan aikana kyllästyivät odottamaan ja ovat kypsiä siirtymään kilpailijan leiriin.” 

Recent Posts

See All

Portfolio (Request access)

Tips in Finnish

Invoicing

© 2019 Zesty Communications Oy

Espoo, Finland

+358 44 240 1619

essi@zesty.fi

Let's connect!